Τα φάρμακα GLP-1 μπορεί να συνδέονται με αλλαγές στα νύχια, σύμφωνα με προκαταρκτική έρευνα που παρουσιάστηκε στο συνέδριο του 2026 της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Δερματολογίας και Αφροδισιολογίας στη Βιέννη. Περίπου τα δύο τρίτα των χρηστών που συμμετείχαν ανέφεραν κάποια διαταραχή των νυχιών, όμως τα ευρήματα δεν αποδεικνύουν ότι τα φάρμακα την προκαλούν.
Ορισμένοι συμμετέχοντες ανέφεραν ότι τα νύχια τους αποκολλήθηκαν από το δέρμα που βρίσκεται από κάτω, ενώ άλλοι παρατήρησαν αλλαγή χρώματος. Τρεις ειδικοί, μεταξύ των οποίων και μία από τις συντάκτριες της μελέτης, εξηγούν τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής.
Η Bianca Maria Piraccini, MD, PhD, είναι δερματολόγος και συντάκτρια της μελέτης. Η Dana Stern, MD, είναι δερματολόγος με ειδίκευση στην υγεία των νυχιών και επίκουρη κλινική καθηγήτρια Δερματολογίας στο Mount Sinai Medical Center. Η Fatima Cody Stanford, MD, είναι ιατρός-ερευνήτρια στην ιατρική της παχυσαρκίας στο Massachusetts General Hospital και αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιατρικής και Παιδιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Harvard.
Τι έδειξε η μελέτη για τα νύχια και τα φάρμακα GLP-1
Οι ερευνητές εξέτασαν 575 άτομα που λάμβαναν φάρμακα GLP-1 και 1.329 άτομα με παχυσαρκία ή/και διαβήτη τύπου 2 που δεν είχαν λάβει ποτέ τέτοια αγωγή. Σχεδόν το 40% των χρηστών GLP-1 δήλωσε ότι τα νύχια του αποκολλούνταν από την κοίτη τους, έναντι περίπου 10% στην άλλη ομάδα. Αλλαγές στο χρώμα των νυχιών ανέφερε το 46% των χρηστών, έναντι 17% όσων δεν λάμβαναν τα φάρμακα.
«Πρόκειται για ένα σημαντικό σήμα που χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση, αλλά δεν αποδεικνύει ότι τα φάρμακα GLP-1 προκαλούν αποκόλληση ή αποχρωματισμό των νυχιών», λέει η Fatima Cody Stanford.
Περίπου οι μισοί χρήστες GLP-1 ανέφεραν ότι είχαν προβλήματα στα νύχια και πριν αρχίσουν την αγωγή. Άλλες παθήσεις και διατροφικές ελλείψεις, όπως η ψωρίαση και η έλλειψη σιδήρου, εξηγούσαν επίσης μέρος της διαφοράς ανάμεσα στις δύο ομάδες, σύμφωνα με την Bianca Maria Piraccini. Η ψωρίαση μπορεί να αλλάξει το χρώμα των νυχιών ή να προκαλέσει αποκόλλησή τους από την κοίτη, ενώ η έλλειψη σιδήρου μπορεί να τα κάνει λεπτά και κοίλα, σαν κουτάλι, σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Δερματολογίας (American Academy of Dermatology Association).
Αφού συνυπολόγισαν αυτούς τους παράγοντες, οι ερευνητές εξακολουθούσαν να βρίσκουν συσχέτιση ανάμεσα στη χρήση GLP-1 και την αποκόλληση ή τον αποχρωματισμό των νυχιών, αν και η συσχέτιση ήταν ασθενέστερη, αναφέρει η Piraccini. Σε ξεχωριστή ανάλυση, που εξέτασε μόνο αλλαγές οι οποίες αναφέρθηκε ότι ξεκίνησαν μετά την έναρξη της θεραπείας, καμία από τις δύο συσχετίσεις δεν ήταν στατιστικά σημαντική. Αυτός είναι ένας ακόμη λόγος για τον οποίο τα ευρήματα δεν αποδεικνύουν ότι τα ίδια τα φάρμακα προκάλεσαν τα προβλήματα.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν λόγοι να συνεχιστεί η διερεύνηση, λέει η Piraccini. Η έρευνα βασίστηκε σε αυτοαναφορές, οι οποίες μπορεί να έχουν ανακρίβειες όταν οι συμμετέχοντες καλούνται να θυμηθούν συμπτώματα και τη σχέση τους με τη θεραπεία. Η εξέταση των νυχιών από δερματολόγο πριν από την έναρξη της αγωγής και η παρακολούθησή τους σε βάθος χρόνου θα βοηθούσαν να αποσαφηνιστεί αν τα φάρμακα παίζουν ρόλο, εξηγεί η Stanford.
Οι ερευνητές δεν γνωρίζουν ακόμη γιατί οι χρήστες GLP-1 μπορεί να εμφανίζουν προβλήματα στα νύχια. Τα φάρμακα είναι γνωστό ότι μειώνουν την όρεξη, γεγονός που μπορεί να δυσκολέψει την πρόσληψη επαρκούς ποσότητας πρωτεΐνης, βιταμινών και μετάλλων, εξηγεί η Stanford. Η γρήγορη απώλεια βάρους μπορεί επίσης να καταπονήσει τον οργανισμό και να επηρεάσει τα μαλλιά, το δέρμα και τα νύχια. Ωστόσο, αυτές οι πιθανότητες δεν εξηγούν κατ’ ανάγκη την αποκόλληση των νυχιών, η οποία, σύμφωνα με τη Stern, δεν συνδέεται με την απώλεια βάρους ή με την ανεπαρκή πρόσληψη θερμίδων ή πρωτεΐνης. Μια άμεση επίδραση του φαρμάκου είναι επίσης πιθανή, προσθέτει, αλλά οι ερευνητές δεν γνωρίζουν ακόμη πώς θα μπορούσε να συμβαίνει.
Τι άλλο μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στα νύχια
Όταν ένα νύχι αποκολλάται, σε μια κατάσταση που ονομάζεται ονυχόλυση, χωρίζεται από το δέρμα που βρίσκεται από κάτω. Ένα πιθανό σημάδι είναι ότι το λευκό τμήμα στην άκρη του νυχιού φαίνεται να προχωρά προς τα πίσω, προς τα επωνύχια, εξηγεί η Dana Stern.
Η αποκόλληση μπορεί να προκληθεί σχετικά εύκολα. Ακόμη και ο καθαρισμός κάτω από τα νύχια με κάποιο εργαλείο μπορεί να χαλαρώσει τη σύνδεσή τους με το δέρμα, η οποία εξασθενεί με την ηλικία, αναφέρει η Stern. Τα νύχια των ποδιών μπορεί να αποκολληθούν αν χτυπούν επανειλημμένα στο μπροστινό μέρος των παπουτσιών κατά την άσκηση. Αποκόλληση μπορεί να προκαλέσει και η ψωρίαση.
Οι αλλαγές χρώματος μπορεί να έχουν διαφορετικές αιτίες. Η περιοχή όπου έχει αποκολληθεί το νύχι μπορεί να φαίνεται λευκή. Καφέ επιμήκεις γραμμές μπορεί επίσης να εμφανιστούν όταν ενεργοποιούνται περισσότερο τα κύτταρα που παράγουν χρωστική στο νύχι, μερικές φορές έπειτα από ερεθισμό λόγω πειράγματος των επωνυχίων ή επιθετικού μανικιούρ. Συχνά είναι ακίνδυνες, αλλά κάθε νέα μελαγχρωματική γραμμή σε ενήλικα πρέπει να αξιολογείται από δερματολόγο, επισημαίνει η Stern.
Τι να κάνετε αν παρατηρήσετε αλλαγές στα νύχια
Αν τα νύχια σας αποκολλώνται ή αλλάζουν χρώμα, τραβήξτε μια καθαρή φωτογραφία, σημειώστε πότε ξεκίνησε η αλλαγή και επικοινωνήστε με τον γιατρό που σας συνταγογραφεί την αγωγή ή με δερματολόγο. Δεν πρέπει να διακόψετε μόνοι σας το φάρμακο εξαιτίας μιας αλλαγής στα νύχια, λέει η Stanford. Ενημερώστε τον γιατρό, ώστε να διερευνήσει την αιτία και αν χρειάζεται θεραπεία.
Μέχρι να γίνει η αξιολόγηση, η Stern συνιστά να αποφεύγετε τα καλλυντικά νυχιών, το λιμάρισμα και το γυάλισμα αν τα νύχια αποκολλώνται. Αποφύγετε επίσης να πειράζετε, να κόβετε ή να σπρώχνετε επιθετικά προς τα πίσω τα επωνύχια, καθώς ο ερεθισμός μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στη χρωστική. Η αντιμετώπιση της αποκόλλησης ή του αποχρωματισμού εξαρτάται από την αιτία.
Αν παρατηρήσετε πόνο, πρήξιμο, θερμότητα, πύον, αιμορραγία ή γρήγορη αλλαγή στη χρωστική, επικοινωνήστε αμέσως με τον γιατρό σας. «Μια νέα καφέ ή μαύρη επιμήκης γραμμή πρέπει επίσης να εξετάζεται από δερματολόγο», λέει η Stern. «Πολλές είναι ακίνδυνες, αλλά ορισμένες χρειάζονται αξιολόγηση για μελάνωμα του νυχιού».
Μπορούν τα συμπληρώματα να βοηθήσουν;
Είναι δελεαστικό να δοκιμάσει κανείς βιταμίνες που υπόσχονται πιο δυνατά νύχια, αλλά δεν υπάρχουν στοιχεία ότι θα αντιμετωπίσουν την αποκόλληση ή τον αποχρωματισμό, λέει η Stern: «Μην ξοδεύετε τον χρόνο και τα χρήματά σας!»
Ένα συμπλήρωμα μπορεί να βοηθήσει αν υπάρχει έλλειψη θρεπτικών συστατικών που χρειάζεται ο οργανισμός, κάτι που μπορεί να διερευνήσει ο γιατρός. Αν δυσκολεύεστε να φάτε επειδή έχετε ναυτία ή ελάχιστη όρεξη, ενημερώστε τον. Ο γιατρός που σας συνταγογραφεί την αγωγή μπορεί να προσαρμόσει τη θεραπεία ώστε να είναι ευκολότερο να τρώτε επαρκώς και, αν ενδείκνυται, να συστήσει συμπλήρωμα.
Η αντιμετώπιση εξαρτάται από την πραγματική αιτία της αλλαγής. Η αξιολόγηση μπορεί να περιλαμβάνει λήψη δείγματος νυχιού, εξέταση για μύκητες ή αιματολογικές εξετάσεις για έλεγχο διατροφικής έλλειψης, αναφέρει η Stanford.
Αν λαμβάνετε ή σκέφτεστε να ξεκινήσετε φάρμακο GLP-1, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε υπερβολικά για τη νέα αυτή συσχέτιση. «Οι ασθενείς που παρατηρούν αλλαγές στα νύχια δεν πρέπει να τις αποδίδουν αυτόματα στη θεραπεία με GLP-1 ούτε να διακόπτουν πρόωρα ένα αποτελεσματικό φάρμακο», λέει η Piraccini. Για αλλαγές στα νύχια ή για αποφάσεις σχετικά με την αγωγή, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.
Το άρθρο στο ygeiax.gr: https://www.ygeiax.gr/omorfia/farmaka-glp-1-nea-ereyna-exetazei-pithanes-allages-stin-ygeia-ton-nychion/24268




