Ροή ειδήσεων
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
© 2026 ygeiax.gr

Αναζήτηση

Πατήστε Enter ή κάντε κλικ στο εικονίδιο αναζήτησης

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Βιταμίνη D: Άνδρας νοσηλεύτηκε μετά από υπερβολική λήψη – Πότε μπορεί να γίνει τοξική

Η ημερήσια πρόσληψη δεν θεωρείται ασφαλής πάνω από 100 μικρογραμμάρια, ενώ η υπερβολική λήψη συμπληρωμάτων μπορεί να προκαλέσει σοβαρές επιπλοκές και αλληλεπιδράσεις

Βιταμίνη D: Άνδρας νοσηλεύτηκε μετά από υπερβολική λήψη – Πότε μπορεί να γίνει τοξική
Βιταμίνη D: Άνδρας νοσηλεύτηκε μετά από υπερβολική λήψη – Πότε μπορεί να γίνει τοξική

Μετά από υπερβολική πρόσληψη βιταμίνης D, ένας μεσήλικας άνδρας χρειάστηκε νοσηλεία, καθώς εμφάνισε σοβαρές επιπλοκές, όπως εμετό, ναυτία και πόνο στην κοιλιά. Ειδικοί επισημαίνουν τους κινδύνους της τοξικότητας από τη βιταμίνη D, κυρίως σε χώρες όπου η ηλιοφάνεια είναι περιορισμένη και η χρήση συμπληρωμάτων συχνή.

Η υπερβιταμίνωση ενδέχεται να προκαλέσει επικίνδυνες αλληλεπιδράσεις με άλλα συμπληρώματα ή φάρμακα. Η ημερήσια πρόσληψη θεωρείται ασφαλής όταν δεν ξεπερνά τα 100 μικρογραμμάρια. Το περιστατικό υπογραμμίζει πόσο σημαντική είναι η προσεκτική χρήση συμπληρωμάτων και η ιατρική παρακολούθηση.

Απαραίτητη για τα οστά και τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, η βιταμίνη D μπορεί, σύμφωνα με ειδικούς, να οδηγήσει σε σοβαρές επιπλοκές όταν λαμβάνεται σε υπερβολική ποσότητα ως συμπλήρωμα. Αυτό συνέβη σε άνδρα που χρειάστηκε νοσηλεία έπειτα από μεγάλη πρόσληψη.

Ειδικοί κρούουν τον κώδωνα για την τοξικότητα της βιταμίνης D μετά τη νοσηλεία μεσήλικα άνδρα

Όταν η ηλιοφάνεια είναι περιορισμένη, οι ειδικοί συστήνουν βιταμίνη D κατά τους χειμερινούς μήνες, από τον Οκτώβριο έως τον Μάρτιο. Τότε, το ηλιακό φως είναι ανεπαρκές για τη φυσική παραγωγή της βιταμίνης σε επαρκή ποσότητα.

Η πρόσληψη βιταμίνης D μπορεί επίσης να ενισχύσει το ανοσοποιητικό σύστημα. Τα χαμηλά επίπεδά της έχουν συσχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο για λοιμώξεις και αυτοάνοσα νοσήματα.

Οι ειδικοί στρέφουν πλέον την προσοχή στην αυξανόμενη υπερβολική ή μη αναγκαία χρήση συμπληρωμάτων διατροφής με βιταμίνη D, καθώς και στους ενδεχόμενους κινδύνους της. Αφορμή αποτέλεσε αναφορά περιστατικού στο BMJ Case Report, στην οποία περιγράφεται μεσήλικας άνδρας που χρειάστηκε νοσηλεία εξαιτίας υπερβολικής πρόσληψης βιταμίνης D.

Τι κινδύνους έχει η ταυτόχρονη χρήση πολλών συμπληρωμάτων διατροφής

Η ταυτόχρονη λήψη πολλών συμπληρωμάτων διατροφής ενδέχεται να αυξήσει τους κινδύνους για την υγεία, ιδίως όταν δεν υπάρχει ιατρική παρακολούθηση.

Στη μελέτη, οι συμμετέχοντες έπαιρναν είτε 1600 IU είτε 3200 IU ημερησίως. Ωστόσο, τα ποσοστά πτώσεων δεν διέφεραν από εκείνα της ομάδας που λάμβανε εικονικό φάρμακο. Πτώση είχε περίπου το 55% των συμμετεχόντων, ενώ κοντά στο 11% υπέστη τραυματισμό που συνδεόταν με πτώση σε όλες τις ομάδες.

Τα ευρήματα δείχνουν ότι, για τον συγκεκριμένο πληθυσμό, οι μεγαλύτερες δόσεις συμπληρωμάτων βιταμίνης D δεν προσέφεραν επιπλέον προστασία από τις πτώσεις.

Σύμφωνα με άλλη έρευνα, η ταυτόχρονη χρήση βιταμινών, μετάλλων και φυτοχημικών μπορεί να προκαλέσει αλληλεπιδράσεις, οι οποίες μεταβάλλουν την απορρόφηση ή τον μεταβολισμό των ουσιών στον οργανισμό.

Κύριοι κίνδυνοι που κατέγραψε η έρευνα

  • Απρόβλεπτες αλληλεπιδράσεις μεταξύ διατροφικών συμπληρωμάτων
  • Πιθανότητα ηπατικής βλάβης από συμπληρώματα με πολλά συστατικά
  • Μεταβολικές αλληλεπιδράσεις που επηρεάζουν τον τρόπο επεξεργασίας των φαρμάκων
  • Υψηλή συχνότητα πιθανών μεταβολικών αλληλεπιδράσεων ανάμεσα σε όσους χρησιμοποιούν συμπληρώματα
  • Εντεινόμενες ανησυχίες για την ασφάλεια, καθώς συχνότερα λαμβάνονται πολλά συμπληρώματα ταυτόχρονα

Συμπτώματα που προκαλούν ανησυχία

Ο μεσήλικας άνδρας παραπέμφθηκε στο νοσοκομείο με εμετό, ναυτία, κοιλιακό πόνο, κράμπες στα πόδια, εμβοές, ξηροστομία, αυξημένη δίψα, διάρροια και απώλεια βάρους.

Τα συμπτώματα διήρκεσαν τρεις μήνες, αφού είχαν αρχίσει περίπου τέσσερις εβδομάδες μετά την έναρξη αυξημένων δόσεων συμπληρωμάτων βιταμίνης D.

Ο άνδρας αντιμετώπιζε ήδη προϋπάρχοντα προβλήματα υγείας, μεταξύ των οποίων «φυματίωσης, ενός όγκου στο εσωτερικό αυτί (left vestibular schwannoma) που είχε προκαλέσει κώφωση σε αυτό το αυτί, συσσώρευσης υγρού στον εγκέφαλο (υδροκέφαλος), βακτηριακής μηνιγγίτιδας και χρόνιας ιγμορίτιδας», όπως αναφέρεται σύμφωνα με το LAD Bible.

Όπως αναφέρει η καταγραφή του περιστατικού, οι γιατροί διαπίστωσαν ότι ο άνδρας λάμβανε πάνω από 20 συμπληρώματα διατροφής ημερησίως.

Στα συμπληρώματα περιλαμβάνονταν:

  1. βιταμίνη D, 150000 IU,
  2. βιταμίνη K2,
  3. βιταμίνη C,
  4. βιταμίνη B9,
  5. βιταμίνη B2,
  6. βιταμίνη B6 και
  7. ωμέγα-3, 2000 mg,

μαζί με επιπλέον συμπληρώματα.

Αν και ο άνδρας διέκοψε τη λήψη βιταμινών μόλις παρουσιάστηκαν τα συμπτώματα, η ταλαιπωρία του συνεχίστηκε και έτσι αποφάσισε να απευθυνθεί σε γιατρό.

Οι ποσότητες και οι συνδυασμοί δεν ήταν ασφαλείς

Οι εξετάσεις αίματος κατέγραψαν αυξημένο ασβέστιο, ενώ η συγκέντρωση βιταμίνης D ήταν επταπλάσια από το απαιτούμενο επαρκές επίπεδο.

Παράλληλα, οι εξετάσεις για τη νεφρική λειτουργία έδειξαν οξεία νεφρική βλάβη. Αντίθετα, οι απεικονιστικές εξετάσεις απέκλεισαν σοβαρές παθήσεις, όπως τον καρκίνο.

«Σε παγκόσμιο επίπεδο, παρατηρείται αυξανόμενη τάση υπερβιταμίνωσης D, μια κλινική κατάσταση που χαρακτηρίζεται από αυξημένα επίπεδα βιταμίνης D3 στον ορό», σημειώνουν οι συγγραφείς.

«Δεδομένου του αργού μεταβολισμού της (χρόνος ημίσειας ζωής περίπου 2 μήνες), κατά τη διάρκεια του οποίου αναπτύσσεται η τοξικότητα της βιταμίνης D, τα συμπτώματα μπορεί να διαρκέσουν αρκετές εβδομάδες».

«Αυτή η αναφορά περιστατικού υπογραμμίζει περαιτέρω την πιθανή τοξικότητα των συμπληρωμάτων διατροφής που θεωρούνται γενικά ασφαλή, έως ότου ληφθούν σε μη ασφαλείς ποσότητες ή σε μη ασφαλείς συνδυασμούς».

Το NHS αναφέρει ότι για τους περισσότερους ανθρώπους αρκούν 10 μικρογραμμάρια βιταμίνης D κατά τη διάρκεια του χειμώνα, ενώ η ημερήσια πρόσληψη δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 100 μικρογραμμάρια.

Η Ben’s Natural Health δήλωσε στη The Sun ότι χρειάζεται προσοχή και στους συνδυασμούς συμπληρωμάτων διατροφής, ιδίως όταν παράλληλα λαμβάνονται ορισμένα φάρμακα.

Η βιταμίνη K, για παράδειγμα, ενδέχεται να εξουδετερώνει τη δράση των αντιπηκτικών φαρμάκων. Παράλληλα, τα συμπληρώματα ασβεστίου μπορεί να εμποδίσουν την απορρόφηση του σιδήρου, ενώ ο ψευδάργυρος ενδέχεται να παρεμποδίσει την απορρόφηση του χαλκού.

Ο άνδρας νοσηλεύτηκε για οκτώ ημέρες μετά την υπερβολική λήψη βιταμίνης D. Τα επίπεδα της βιταμίνης, ωστόσο, παρέμεναν ασυνήθιστα αυξημένα ακόμη και δύο μήνες μετά την έξοδό του από το νοσοκομείο.

Σύμφωνα με την αναφορά, στα πιθανά συμπτώματα της υπερβιταμίνωσης D συγκαταλέγονται:

  • υπνηλία,
  • σύγχυση,
  • απάθεια,
  • ψύχωση,
  • κατάθλιψη,
  • λήθαργος,
  • κώμα,
  • ανορεξία,
  • πόνος στην κοιλιά,
  • εμετός,
  • δυσκοιλιότητα,
  • έλκη στο πεπτικό σύστημα,
  • παγκρεατίτιδα,
  • αυξημένη αρτηριακή πίεση,
  • ανώμαλος καρδιακός ρυθμός και
  • διαταραχές στα νεφρά.

Συνοπτική εικόνα

  • Ένας άνδρας μέσης ηλικίας χρειάστηκε νοσηλεία ύστερα από υπερβολική κατανάλωση βιταμίνης D, η οποία συνοδεύτηκε από έντονα συμπτώματα, όπως εμετό και πόνο στην κοιλιά.
  • Οι ειδικοί επισημαίνουν τους κινδύνους που σχετίζονται με την τοξικότητα της βιταμίνης D, ειδικά σε χώρες όπου η έκθεση στον ήλιο είναι περιορισμένη.
  • Η ημερήσια πρόσληψη δεν πρέπει να ξεπερνά τα 100 μικρογραμμάρια. Η υπερβιταμίνωση μπορεί επίσης να οδηγήσει σε επικίνδυνες αλληλεπιδράσεις με άλλα φάρμακα και συμπληρώματα.
  • Ο άνδρας αντιμετώπιζε ήδη προβλήματα υγείας και λάμβανε καθημερινά περισσότερα από 20 συμπληρώματα, ανάμεσά τους και υψηλές δόσεις βιταμίνης D.
  • Στα πιθανά συμπτώματα της υπερβιταμίνωσης D περιλαμβάνονται η σύγχυση, η κατάθλιψη και προβλήματα στα νεφρά, ενώ μπορεί να διαρκέσουν αρκετές εβδομάδες.
  • Η αναφορά επισημαίνει πόσο σημαντική είναι η προσεκτική χρήση των συμπληρωμάτων και η ιατρική παρακολούθηση, ώστε να αποφεύγονται σοβαρές επιπλοκές.

Το άρθρο στο ygeiax.gr: https://www.ygeiax.gr/diatrofi/proeidopoiisi-gia-ti-vitamini-d-andras-odigithike-sto-nosokomeio-gia-ypervoliki-lipsi-pote-mporei-na-ginetai-toxiki/23282

BEST OF NETWORK

NETWORK